Friday, August 19, 2005

Pelancongan di Bandar Warisan -Taiping

Taiping hometown aku. Bandar kecik yang paling aku suka. Not just b'coz it's my hometown, tapi sbb byk tarikan kat sini termasuk yg dah dibangunkan atau yg belum. Tentulah aku paling suka Taman Tasik yg tercantik pernah aku tengok, Maxwell Hill yg dulu aku hike-up dgn kawan2, mandi kat Burmese waterfall di kaki Maxwell Hill. Memang best!! Itu belum masuk bab makanan lagi!!
Ini amik from website Zoo Taiping. Ok jugak website ni..jauh lebih bagus dari website Zoo Negara. Tapi aku rasa dah lama tak di'update'. Ini la biasanya masalah official website pelancongan di Malaysia ni [in fact almost all other government or its agencies' website! Hampeh!!].

Bestnya makan Kuey Teow Dolly dlm daun [aku tak tau daun apa, tapi yg selalu cina bungkus mee tu!]. Simple but simply delicious. Tak ingat bila first time aku mkn, tp rasanya since sekolah rendah. Abah selalu bawak balik bila dia pegi Taiping. Aku juga teringat mamak yg jual popiah basah kat bawah Super Larut Matang. Tapi dah lama aku tak nampak dia. Ada org kata dia balik India. Mmg best popiah dia. Pernah aku jumpa org jual Popiah Taiping kat Shah Alam 10 tahun lepas!!! Makanan kat bawah
Super Larut Matang memang best. Dari mee rebus (mmg specialty org utara), pasembur, satay, murtabak, nasi lemak etc, semuanya best. Dibuka dari pagi sampai malam. Lagi satu tempat mkn yg best ada kat sebelah Balai Bomba Taiping. Di sini jual mcm2, tapi paling banyak ABC topped with ice-cream dan gerai Young Tau-Foo. But, paling best still bawah Super Larut Matang.

Makanan memang murah. Nasi lemak bungkus, still u can get at 50 sen. Kuihpun masih boleh dpt harga 20 sen. Macam mana la diaorang ni boleh survive.

Aku rasa industri pelancongan kat Taiping boleh diperbanyakkan produknya lagi. Salah satu yang aku nampak ada potensi utk dibangunkan ialah the first railway kat Malaysia, from Taiping to Port Weld [dah tukar nama Kuala Sepetang!!]. Port Weld kampung Tok aku. Kat situ la aku fisrt time kenal sekolah. Sekarang ni aku tengah buat write-up sikit pasal cadangan utk membangunkan railway ni for tourism. Aku nak propose kat Kerajaan Negeri Perak. Tentu best kalau ada tarikan yang baru!!!

Tarikan food spot kat Taiping yang baru is KE Corner. Tempatnya kat sekolah KE rendah lama, depan Sek St. George aka Georgie. Abah kata yg owner dia ex-KE. Entah betul ke tak aku tak tahu! Aku dah cuba sekali. Tak le best sgt. Aku mkn western food.. tak ingat pulak apa. Rasanya chicken chop, hubby pulak mkn beef steak. Kat situ ada jual macam2. Mungkin food yg lain sedap.. belum cuba belum tahu!!!

No comments: